RECURSOS MULTIMÈDIA PER A LA REEDUCACIÓ DE LA
DISLÈXIA
|
||
ENLLAÇ RECURS
|
DESCRIPCIÓ
|
|
LECTURA
* Reconeixement de paraules
|
Joc que consisteix a
escriure les lletres corresponents per conformar una paraula oculta.
|
|
Via fonològica
|
Activitat per conèixer
l’ordre alfabètic de les lletres.
|
|
Activitat per treballar la
separació de paraules en una frase.
|
||
Activitat en què, a partir
de noms i imatges d’animals, cal escriure les vocals corresponents
|
||
Activitat en què s’han
d’escriure les lletres que falten en les paraules a partir d’un dibuix de la
paraula i de la seva primera lletra.
|
||
Activitat en què s’han
d’escriure les vocals de les frases que es proposen.
|
||
Les plantilles Word
d’activitats de lectoescriptura constitueixen una recopilació de propostes
d’activitats per treballar la lectoescriptura que es presenten en forma de
plantilla Word.
Inicialment s’ha treballat
amb 10-12 paraules en cada grup o carpeta, que posterioment es poden ampliar
amb més grups de paraules.
El grup de paraules
seleccionat vol assegurar la presència de:
- Paraules amb síl·labes
directes.
- Paraules amb síl·laba
inicial només amb vocal.
- Paraules acabades en
consonant.
- Paraules amb síl·labes
inverses.
- Paraules amb síl·labes
mixtes.
- Paraules amb síl·labes
travades.
|
||
|
Es tracta d’un joc que
consisteix a escriure una paraula que comenci per l’última lletra de la
paraula que s’hagi dit abans.
|
|
Via lèxica
|
Exercicis relacionats amb
la lectura: ordenar frases, relacionar imatges amb el seu significat, etc
|
|
Set paquets de lectura per
treballar l’associació imatge-paraula. Inclou una guia i fitxes de treball
per imprimir.
|
||
*Processos semàntics
Semàntica
|
Quatre blocs
d’endevinalles enginyoses per llegir, escoltar i jugar. Es treballen
conceptes, vocabulari i elements de tradició oral. Aquesta activitat estimula
l’atenció, la memòria i el raonament i potencia la lectura i l’escriptura.
|
|
Exercici en què s’ha de
relacionar cada paraula amb la definició corresponent.
|
||
Fluïdesa lectora
|
|
Activitats que permeten
valorar el rendiment de l’alumne en velocitat i comprensió lectora.
|
|
Bloc de recursos,
recomanacions, articles, materials descarregables, enllaços, idees,
propostes, notícies, etc., relacionats amb la feina de pedagogia terapèutica.
També hi ha materials aprofitables per a tutors i educadors en general.
|
|
Velocitat lectora
|
|
Programa d’entrenament de
la lectura precís i sistemàtic que serveix per millorar substancialment la
velocitat lectora, la comprensió lectora i l’ortografia.
|
|
Es tracta d’un material
constituït per un seguit d’activitats relatives al procés de descodificació i
comprensió lectora.
- Aporta una sèrie d’exercicis sistematitzats i
seqüenciats que complementin el treball de lectura que es realitza a
l’escola.
- Potencia habilitats lectores en els alumnes entrenant la
conducta ocular dins d’un àmbit significatiu, fent-los activar els
coneixements previs del tema del text i ampliant el seu vocabulari.
- Motivar els nens per millorar la seva competència
lectora utilitzant un programa informàtic amb material interactiu, prou
atractiu i lúdic, ajustat al seu nivell de lectura.
|
|
ESCRIPTURA
Via fonològica
|
|
Material de suport per a
l’aprenentatge de l’escriptura en format multimèdia. Pel fet de ser una eina
informàtica, ofereix avantatges de resposta immediata, d’estimulació i
exercitació autònomes, i també de motivació per a l’alumne a l’hora
d’escriure paraules.
|
Via lèxica
|
|
Activitats que contenen lectura,
còpia i dictat.
|
PROCÉS
SINTÀCTIC
|
|
Exercicis interactius per
practicar l’ortografia. Estan classificats en tres nivells de dificultat que
atenen els diferents ritmes d’aprenentatge, són autoavaluables i també permeten
un control d’avaluació per part del mestre. Cada paquet d’exercicis acaba amb
exercicis d’avaluació, normalment un dictat, i en el cas de cometre molts
errors se suggereix a l’alumne que realitzi exercicis de reforçament.
|
|
Activitat en què s’han de
completar les lletres que falten en el text. Es poden escollir les grafies
que es volen treballar, els textos es poden modificar i també es poden afegir
altres textos.
|
|
Activitat que proposa
dictats en línia de nivell intermedi. Cada dictat es compon d’un text escrit
(en arxiu PDF) i d’una audició o enregistrament sonor (en arxiu MP3).
|
||
|
Activitats per dominar
l’ortografia a partir de dictats. S’ofereixen dictats de paraules amb alguna
dificultat concreta, dictats memorístics, etc., i també lletreig de les
paraules en què s’hagin comès errors.
|
|
|
Activitat en què l’alumne
ha de construir i ordenar les parts d’una frase.
|
|
CONSCIÈNCIA
FONOLÒGICA
|
Activitats per desenvolupar
la consciència fonològica. Per poder parlar i llegir bé, els infants han de
tenir consciència que el llenguatge es compon de petits sons que corresponen
a les grafies del llenguatge escrit.
|
|
|
Activitats adreçades a
entrenar els alumnes perquè adquireixin les destreses bàsiques de
descodificació i siguin capaços de segmentar correctament els elements de la
cadena parlada (paraules, síl·labes, fonemes, etc.).
|
|
Llistes de paraules
bessones. Es tracta d’activitats JClic amb tres nivells de dificultat. Hi ha
presentacions (una amb Power Point i una altra amb Open Office) estructurades
de manera diferent i fitxes pensades per ser impreses en format Word i en
PDF.
|
||
PROCESSOS
GENERALS
|
|
Portal d’activitats de
llenguatge que permet generar de forma ràpida una gran varietat d’activitats:
ordenar paraules d’oracions, generar còmics, etc. Les fitxes generades es
poden treballar en PDI o es poden imprimir per treballar-les sobre paper.
|
|
Activitats interactives
diverses per a treballar la lectoescriptura en la seva globalitat.
|
|
Portal de contes narrats
amb àudio que ofereix la possibilitat de realitzar activitats complementàries
en el procés de llegir i escriure.
|
|
|
Portal on s’hi mostren els
diferents processos a tenir en compte a l’hora de redactar un text. Inclou
tipologia de textos
|
|
|
La Factoria d'Activitats
Combinades d'Informàtica i Llengua, o Logopèdia, és un sistema automàtic de
generació d'exercicis que representa un estalvi de temps i significa un
compromís entre la dificultat de desenvolupar programes a mida i la
ineficàcia d'utilitzar programes tancats no personalitzats.
|
|
|
Programa
informàtic específic creat per a treballar amb l’alumnat amb Dislèxia.
|
|
|
El Galí (Guia
per l’Autoaprenentatge interactiu de la llengua) introdueix l’alumnat a un
nivell bàsic de llengua catalana a partir d’activitats seqüenciades i
programades que desenvolupen les habilitats bàsiques de coneixement
lingüístic: escoltar, parlar, llegir i escriure.
|
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada