diumenge, 15 de juny del 2014

Recursos multimèdia per a la Reeducació de la Dislèxia




RECURSOS MULTIMÈDIA PER A LA REEDUCACIÓ DE LA DISLÈXIA



ENLLAÇ RECURS


DESCRIPCIÓ

LECTURA

* Reconeixement de paraules




Joc que consisteix a escriure les lletres corresponents per conformar una paraula oculta.


Via fonològica
Activitat per conèixer l’ordre alfabètic de les lletres.

Activitat per treballar la separació de paraules en una frase.

Activitat en què, a partir de noms i imatges d’animals, cal escriure les vocals corresponents


Activitat en què s’han d’escriure les lletres que falten en les paraules a partir d’un dibuix de la paraula i de la seva primera lletra.




Activitat en què s’han d’escriure les vocals de les frases que es proposen.

Les plantilles Word d’activitats de lectoescriptura constitueixen una recopilació de propostes d’activitats per treballar la lectoescriptura que es presenten en forma de plantilla Word.
Inicialment s’ha treballat amb 10-12 paraules en cada grup o carpeta, que posterioment es poden ampliar amb més grups de paraules.
El grup de paraules seleccionat vol assegurar la presència de:
- Paraules amb síl·labes directes.

- Paraules amb síl·laba inicial només amb vocal.

- Paraules acabades en consonant.
- Paraules amb síl·labes inverses.
- Paraules amb síl·labes mixtes.

- Paraules amb síl·labes travades.



Es tracta d’un joc que consisteix a escriure una paraula que comenci per l’última lletra de la paraula que s’hagi dit abans.

Via lèxica
Exercicis relacionats amb la lectura: ordenar frases, relacionar imatges amb el seu significat, etc

Set paquets de lectura per treballar l’associació imatge-paraula. Inclou una guia i fitxes de treball per imprimir.

*Processos semàntics

Semàntica
Quatre blocs d’endevinalles enginyoses per llegir, escoltar i jugar. Es treballen conceptes, vocabulari i elements de tradició oral. Aquesta activitat estimula l’atenció, la memòria i el raonament i potencia la lectura i l’escriptura.

Exercici en què s’ha de relacionar cada paraula amb la definició corresponent.

Fluïdesa lectora

Activitats que permeten valorar el rendiment de l’alumne en velocitat i comprensió lectora.







Bloc de recursos, recomanacions, articles, materials descarregables, enllaços, idees, propostes, notícies, etc., relacionats amb la feina de pedagogia terapèutica. També hi ha materials aprofitables per a tutors i educadors en general.

Velocitat lectora

Programa d’entrenament de la lectura precís i sistemàtic que serveix per millorar substancialment la velocitat lectora, la comprensió lectora i l’ortografia.


Es tracta d’un material constituït per un seguit d’activitats relatives al procés de descodificació i comprensió lectora.
-  Aporta una sèrie d’exercicis sistematitzats i seqüenciats que complementin el treball de lectura que es realitza a l’escola.
- Potencia habilitats lectores en els alumnes entrenant la conducta ocular dins d’un àmbit significatiu, fent-los activar els coneixements previs del tema del text i ampliant el seu vocabulari.
- Motivar els nens per millorar la seva competència lectora utilitzant un programa informàtic amb material interactiu, prou atractiu i lúdic, ajustat al seu nivell de lectura.

ESCRIPTURA

Via fonològica

Material de suport per a l’aprenentatge de l’escriptura en format multimèdia. Pel fet de ser una eina informàtica, ofereix avantatges de resposta immediata, d’estimulació i exercitació autònomes, i també de motivació per a l’alumne a l’hora d’escriure paraules.

Via lèxica

Activitats que contenen lectura, còpia i dictat.

PROCÉS SINTÀCTIC

Exercicis interactius per practicar l’ortografia. Estan classificats en tres nivells de dificultat que atenen els diferents ritmes d’aprenentatge, són autoavaluables i també permeten un control d’avaluació per part del mestre. Cada paquet d’exercicis acaba amb exercicis d’avaluació, normalment un dictat, i en el cas de cometre molts errors se suggereix a l’alumne que realitzi exercicis de reforçament.


Activitat en què s’han de completar les lletres que falten en el text. Es poden escollir les grafies que es volen treballar, els textos es poden modificar i també es poden afegir altres textos.

Activitat que proposa dictats en línia de nivell intermedi. Cada dictat es compon d’un text escrit (en arxiu PDF) i d’una audició o enregistrament sonor (en arxiu MP3).



Activitats per dominar l’ortografia a partir de dictats. S’ofereixen dictats de paraules amb alguna dificultat concreta, dictats memorístics, etc., i també lletreig de les paraules en què s’hagin comès errors.


Activitat en què l’alumne ha de construir i ordenar les parts d’una frase.

CONSCIÈNCIA FONOLÒGICA
Activitats per desenvolupar la consciència fonològica. Per poder parlar i llegir bé, els infants han de tenir consciència que el llenguatge es compon de petits sons que corresponen a les grafies del llenguatge escrit.



Activitats adreçades a entrenar els alumnes perquè adquireixin les destreses bàsiques de descodificació i siguin capaços de segmentar correctament els elements de la cadena parlada (paraules, síl·labes, fonemes, etc.).

Llistes de paraules bessones. Es tracta d’activitats JClic amb tres nivells de dificultat. Hi ha presentacions (una amb Power Point i una altra amb Open Office) estructurades de manera diferent i fitxes pensades per ser impreses en format Word i en PDF.

PROCESSOS GENERALS

Portal d’activitats de llenguatge que permet generar de forma ràpida una gran varietat d’activitats: ordenar paraules d’oracions, generar còmics, etc. Les fitxes generades es poden treballar en PDI o es poden imprimir per treballar-les sobre paper.


Activitats interactives diverses per a treballar la lectoescriptura en la seva globalitat.



Portal de contes narrats amb àudio que ofereix la possibilitat de realitzar activitats complementàries en el procés de llegir i escriure.


Portal on s’hi mostren els diferents processos a tenir en compte a l’hora de redactar un text. Inclou tipologia de textos


La Factoria d'Activitats Combinades d'Informàtica i Llengua, o Logopèdia, és un sistema automàtic de generació d'exercicis que representa un estalvi de temps i significa un compromís entre la dificultat de desenvolupar programes a mida i la ineficàcia d'utilitzar programes tancats no personalitzats.



Programa informàtic específic creat per a treballar amb l’alumnat amb Dislèxia.


El Galí (Guia per l’Autoaprenentatge interactiu de la llengua) introdueix l’alumnat a un nivell bàsic de llengua catalana a partir d’activitats seqüenciades i programades que desenvolupen les habilitats bàsiques de coneixement lingüístic: escoltar, parlar, llegir i escriure.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada